KÜNSTLER

Manuel Alcaraz Clemente ist ein spanischer Schlagzeuger, der sich auf die Interpretation Neuer Musik spezialisiert hat.
2013 machte er durch den Gewinn des 1. Preises im “Concurso Permanente der Juventudes Musicales de España” (Nationaler Wettbewerb der Jeunesse Musicales Spanien) auf sich aufmerksam. Der Preis ermöglichte es ihm durch zahlreiche Auftritte in Spanien zeitgenössische Schlagwerkrepertoire einem breiten Publikum bekannt zu machen.
Seit 2016 ist Manuel Alcaraz festes Mitglied des Ensembles Schallfeld in Graz.
Er arbeitete mit renomierten Ensembles und Orchestern wie dem Klangforum Wien, Mdi Ensemble, Ensemble Zeitfluss, Ensemble Platypus, Drumming Grupo de Percussão, Ensemble 216 Barcelona, dem Stavanger Symphony Orchestra, dem Cadaqués Orchester und dem Grazer Philharmonischen Orchester. Ausserdem, gibt Manuel Meisterkurse und Workshops an verschiedenen Universitäten und Musikschulen in Österreich, Portugal, Spanien und Slowenien.
Er folgte Einladungen zum Luzern Festival, Wien Modern, den Internationalen Ferienkursen für Neue Musik Darmstadt, dem Festival Klangspuren Schwaz (Tirol), Afekt Festival (Estland), dem Impuls Festival und Steirischen Herbst (Graz), dem Huddersfield Contemporary Music Festival, dem Festival Grec, Quincena Donostiarra und ENSEMS (Spanien).
Seit 2016 spielt Manuel regelmäßig bei Projekten der Luzern Festival Alumni. Unter anderem trat er dabei im Rahmen von „Matthias Pintscher´s Universe“ solistisch in der Elbphilharmonie Hamburg auf.
Außerdem wirkte er in der Season 2017/2018 maßgeblich am Young Performance Projekt „No mozart“ des Luzern Festivals mit dem Choreografen Maged Mohamed mit.
Manuel Alcaraz absolvierte das Bachelorstudium an der Musikhochschule ESMuC in Barcelona, ein künstlerisches Masterstudium an der Musikhochschule ESMAE in Porto in der Klasse von Miquel Bernat und hat einen Abschluss des Masterstudiengangs Performance Practice in Contemporary Music der Kunstuniversität Graz unter der Leitung des Klangforum Wiens.
Engagements der aktuellen Saison führen Manuel Alcaraz Clemente u.a. mit den Ensembles Schallfeld, Klangforum Wien, Mdi Ensemble, dem Stavanger Symphony Orchestra, dem Duo Noviga Projekto nach Österreich, Italien, Slowenien, Kroatien, Deutschland, Portugal, Spanien, Norwergen, etc.
Seit 2019 ist Manuel Marimba One™ Educational Artist.

Filipa Botelho (b. Portugal, 1993) is a clarinetist specializing in contemporary repertoire based in Brussels.

She has graduated at the Universidade de Évora (PT), learning with Prof. Ana Maria Santos and Etienne Lamaison, where she obtained her masters degree with focus on music theater pieces, especially on Der kleine Harlekin by Karlheinz Stockhausen taking theater classes and collaborating with the actress Eunice da Silva on commedia dell’arte.

Since 2016 she is part of the Advanced Master in Contemporary Music (Gent) in collaboration with ICTUS Ensemble and Spectra Ensemble which has allowed her to work very closely with dance; she plays with ROSAS, collaborates with students of P.A.R.T.S. and since 2016 has been part of the dance company nïm, collaborating with the choreographer Naïma Mazic. In June 2017 she created and presented Paraphrase, Study # 1, a piece where the sound and movement equally inform the creative process from beginning to end.

Filipa is co-founder of Down The Rabbit Hole, an ensemble oriented towards the latest developments in musical creation, especially those involving new modes of presentation, that has performed in festivals such as Izlog Festival (Zagreb), Big Bang (Athens) and 2K+ (Serbia)

Teresa Doblinger

My artistic and clarinetistic appearence is influenced a great deal – beside the impressive work with my long-term teacher Ernesto Molinari – by my experience in dance as well as many other creative fields like Théatre Musical, whereas I did the Master of Arts in Music Performance and Minor in Dance and Creation of Movement at Bern University of the Arts (Switzerland). In addition to the resonance of these in my everyday-musician’s-life I’m creating my own projects with the combination of both the bass clarinet and dance.

I’ve already had the great opportunity to work with characters like Helmut Oehring, Harry Spaarnay, Heinz-Peter Linshalm and Petra Stump, Jennifer Walshe, Georges Aperghis, Pierre Sublet, Patrick Jüdt, Donatienne Michel-Dansac, Tom Pauwels and Tom de Cock… Courses like the Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik and the Impuls Academy in Graz were moments connecting me further with contemporary music.

In June 2015 I played my last recital and final exam in Bern University of the Arts in Dampfzenzrale Bern. Afterwards I spent three months travelling through France and Indonesia, teaching German at Universitas Pattimura (Ambon, Moluccu / Indonesia) and giving a presentation on the International Seminar “Character Building Through Educational Sciences”.  Three concerts in France with “La Suite de La Sonnambula” started my musical year, followed by many months intense work with refugees in Austria.

In September 2017 I showed my project “La Sonnambula” in Amsterdam at Neu Now Festival. Shortly after I started the Master’s Degree PPCM with Klangforum Wien at KUG in Graz whereas for a year I was doing Erasmus with Ensemble Ictus and therefore breathing chaotic but artistically enriching Brussels’ air. Back in Graz I’m focussing on future projects such as organising the festival HÖRSTurm in Ried im Innkreis from 28.-30.06.2019.

 

Kaja Farszky (born in Croatia, based in Brussels, Belgium) is a versatile percussionist who is active as a soloist but also collaborates with different chamber ensembles, orchestras, artists from different fields such as dance, theatre, and visual arts. As a player dedicated to performing contemporary music as well as an improviser, her life is marked strongly through work with composers and being involved in creations on a regular basis. Her approach to music performance is characterized by inspiring energy, but also by a clearly defined extramusical dramaturgical concept, carefully thought through. She dedicates equal attention to the visual elements as well as elements of the scene and her performances are filled by a powerful artistic personality, both in the classical music performances and in the most challenging pieces of contemporary music literature. She is an active musician in classical, contemporary, improvisation and music-theatre scene, as well as the author of individual works and projects. Her musical life is largely marked by many guest performances in Europe and worldwide. Having percussion instruments as a mode for expressing herself, she feels there are no limits in question what can be an instrument or which sounds are considered music, there’s only the question what to do with particular sound in a particular moment. Kaja believes that percussion music at its best reveals and amplifies something fundamental about the composers and performers who engage it. Since 2017 Kaja is marimba one™ Discovery Artist.  

Down The Rabbit Hole

Wolfgang Kogert

Tradition und Moderne – diesem Motto hat sich der Österreicher Wolfgang Kogert in besonderer Weise verschrieben.

Kogert ist Organist an der traditionsreichen Wiener Hofburgkapelle, wo er mit der Wiener Hofmusikkapelle, bestehend aus Mitgliedern der Wiener Philharmoniker, der Wiener Sängerknaben und des Herrenchores der Wiener Staatsoper, musiziert.

Mit besonderer Leidenschaft widmet er sich der zeitgenössischen Musik. Als Solist brachte er mit dem ORF Radio-Symphonieorchester Wien die Orgelkonzerte von Bernd Richard Deutsch und Thomas Amann im Wiener Musikverein zur Uraufführung. Komponistinnen und Komponisten wie Klaus Lang, Manuela Kerer, Christoph Herndler, Gerald Resch, Katharina Klement, Wolfgang Suppan und Gerhard E. Winkler haben eigens für ihn Werke geschrieben.

Seine Konzerttätigkeit führte ihn u.a. nach Tokio, Moskau, Brüssel und Oslo sowie zu Festivals wie Wien Modern, Bachfest Leipzig, Scelsi-Festival Basel, Hildebrandt-Tage Naumburg und Orgelmixturen Köln.

Beim Internationalen Wedstrijd Musica Antiqua in Brügge wurde Kogert 2006 mit einem vielbeachteten ersten Preis ausgezeichnet, 2013 war er Artist in Residence an der Cité Internationale des Arts in Paris.

Kogerts Einspielung der Orgelwerke von Johann Caspar Kerll wurde mit zahlreichen Preisen ausgezeichnet. 2015 erschien seine CD »B-A-Cer-Ha« mit Orgelmusik von Friedrich Cerha und Johann Sebastian Bach, 2018 die CD »Rejoice« mit dem Salzburger Bachchor unter der Leitung von Alois Glaßner mit Werken des 20. Jahrhunderts.

Lehre

Nach sechs Jahren Unterrichtstätigkeit in Orgel und Improvisation an der Hochschule für Musik Detmold ist Wolfgang Kogert seit 2015 Lehrender für Orgel an der Universität Mozarteum Salzburg.

Zu Kursen, Vorträgen und Konzerten wurde er u.a. von der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, der Kunstuniversität Graz sowie der Musikakademie Zagreb eingeladen.

Jurytätigkeit (Österreichische Staatsstipendien für Komposition, Kompositionsförderungen, TEMSIG-Competition Slovenia, etc.)

Die Cellistin Hanna Kölbel ist Kammermusikerin, Expertin für zeitgenössische Musik und Kuratorin für eigene Konzertformate.
2017 erhält sie ein Stipendium der Kunststiftung Baden Württemberg.

Als Gründungsmitglied des klassischen Streichquartetts Pierrot Quartett sowie der Trioformation Down the Rabbit Hole bedient Hanna Kölbel ein breites Spektrum an Ausdrucksmöglichkeiten, von dem klassischen Celloklang über erweiterte Spielarten und freie Improvisation bis hin zu Performancekunst mit Choreographien, elektronischer Musik und Stimmakrobatik. 

Sie zeigt ihre Arbeiten bei Festivals wie BIG BANG festival 2017 Athen, IZLOG festival 2017 Zagreb, Consejo Nacional de las Artes Escénicas 2016 Havanna, Imaginale 2015 Mannheim.
In Belgien lebend ist sie Gastmusikerin bei den Ensembles ICTUS, SPECTRA und NADAR.

Hanna Kölbel hat an der Musikhochschule Stuttgart bei Prof. Conradin Brotbek den künstlerischen und pädagogischen Bachelor 2013 und Master für Neue Musik 2015 mit Auszeichnung abgeschlossen. 2017 graduiert sie im „Advanced Master in contemporary music“ in Gent, Belgien, mit der Abschlussarbeit „ecosystems of co-creation“.

Down The Rabbit Hole

Teresa Krittl ist eine klassische Saxophonistin aus dem Bezirk Ried im Innkreis, die sich derzeit im Konzertfachstudium bei Michael Krenn in Innsbruck befindet.
2018 schloss sie ihr IGP-Studium am Mozarteum Innsbruck ab und unterrichtet derzeit an der LMS Imst und Gurten.
 
Weiterbildungen und Masterclasses besuchte sie unter Anderem bei Oto Vrhovnik, Damiano Grandesso, Nikita Zimin, Andreas Mader, Quatuor B aus Japan, Ebonit Saxophonquartett aus Amsterdam.
 
Ihr Repertoire reicht von klassischer Sololiteratur, über Transkriptionen bis hin zu ihrer Leidenschaft, der zeitgenössischen Musik. Fasziniert ist sie vor allem von den zahlreichen Facetten des Saxophones.
Weiters ist sie Mitglied beim Sinfonischen Blasorchester Tirol, Saxophonquartett ebersaXes, INNSAXquartett, Landesjugendblasorchester OÖ und spielte Projekte mit dem Ensemble Windkraft Tirol und dem Saxophonorchester Tirol.

Die amerikanische Klarinettistin, Donna Wagner Molinari, kam 1979 nach den Abschluss des Peabody Conservatory of Music der Johns Hopkins Universität in Baltimore nach Europa. Sie lebte 25 Jahre in Wien,
wo sie als Mitglied des Solisten Ensembles Klangforum Wien in zahlreiche Uraufführungen, Konzerten und Aufnahmen mitwirkte. Sie war in Wien bekannt als Interpretin, Improvisatorin und Komponistin. Sie war auch sehr aktiv in Musikvemittlung und Musiktheater Projekten sowie Klangnetze und Musik zum Angreifen. Zusätzlich zu ihre ursprünglichen klassische Klarinetten Ausbildung kamen Bassklarinette, Kontrabassklarinette, Basset Horn und Hohe Klarinetten dazu. Es war ihr immer wichtig offen für alle Sparten der Kunst zu bleiben und der Musik unser Gegenwart so viele verschiedenen Publikums wie möglich zu präsentieren. Seit 2005 wohnt Donna Molinari in Bern und arbeitet an verschiedenen Projekten. Seit 2015 ist sie Mitglied des Ensemble Theater am Gleis für Zeitgenössische Musik in Winterthur.

Geboren 1956 in Lugano/Schweiz. Studierte Klarinette in Basel und Bassklarinette in Amsterdam. Seine rege Konzerttätigkeit als Kammermusiker und Solist führen ihn zu den wichtigsten Festivals in ganz Europa, u. a. zum Festival d’Automne Paris, den Salzburger Festspielen, zum Lucerne Festival und zu Wien Modern. Neben der Interpretation klassischer, romantischer und zeitgenössischer Werke beschäftigt sich Ernesto Molinari mit Jazz und Improvisation. Zahlreiche Werke, die für ihn komponiert wurden, hat er zur Uraufführung gebracht. Rundfunk- und CD-Aufnahmen u. a. mit Werken von Arnold Schönberg, Brian Ferneyhough, Jean Barraqué, Michael Jarrell und Emanuel Nunes begleiten seine Konzerttätigkeit.

Ernesto Molinari war von 1994-2005 Mitglied des Klangforum Wien. Er lebt heute in Bern und hat an der dortigen Hochschule der Künste einen Lehrauftrag inne. Seit 2000 ist Ernesto Molinari Dozent bei den Darmstädter Ferienkursen

Argentinean composer and guitar virtuoso Diego Muné performs with both passion and complexity. He grew up playing contemporary new music, classical music, Argentinean folk music, blues, jazz and other stiles. He started to develop special resonances on the guitar when he was a little child, so he found his very characteristic way of playing and developed a wide spectrum of different sounds. The warmness of his music makes it intense and expressive. Touching and full of energy he creates flowing phrases, moving melodies and pulsating rhythm in quick succession, endlessly surprising with his inspiring innovations. He performs a variety of stiles both solo and in several formations. He has performed for example with Clementine Gasser, Maggie Nicols, Otto Lechner, Paul Rogers, Helmut Neugebauer, Peter Herbert, Franz Hautzinger, Ferdinand Schmatz and Michael Fischer.
Diego Muné played concerts in France (Paris, Bordeaux, Bormes de Mimosas), Great Britain (London, Cheltenham), Italy (Rome, Pisa, Brescia, Turin, Genoa, Nettuno, Anzio, San Giorgio del Sannio, Bogliasco, Monteggiori, Latina, Anzio, Fasano, Noci – Puglia, Palazzolo – Sicily, Camaiore – Tuscany), USA (New York City, Hudson – New York, Boston, Chicago, Cleveland – Ohio, Grand Rapids – Michigan, Lafayette – Indiana, Iowa City, Omaha – Nebraska, Denver – Colorado, Wanship/ Tollgate Canyon – Utah, Phoenix, Flagstaff, Tucson, Oakland, Los Angeles, Santa Clarita, San Diego – California), Switzerland (Zurich, Basel, Biel, Bern), Czech Republic (Prague, Olomouc), Hungary (Budapest, Debrecen), Austria (Vienna, Salzburg, Linz, Ried im Innkreis, Graz), Germany (Munich, Ulm), Mexico (Tijuana, Mexico City), Canada (Montreal), Hong Kong, China (Shanghai, Beijing), Japan (Tokyo, Hakodate), Australia (Sydney, Melbourne, Hobart – Tasmania), New Zealand (Christchurch, Wellington, Auckland), Argentina (San Lorenzo, Buenos Aires) et al., at Schloss Schoenbrunn, Austrian National Library, Central Library, Votivkirche, Otto-Wagner-Kirche, Ruprechtskirche, Konzerthaus, ORF RadioKulturhaus, Museumsquartier, Leopold Museum, Alte Schmiede, Porgy & Bess and Japanese Embassy in Vienna, Ars Electronica Center in Linz, Stadtmuseum Munich, Museum of Modern Art in Olomouc, Belvedere Nettuno, Villa Adele Museo Archeologico in Anzio, Museo d’Arte Contemporanea di Villa Croce in Genoa, Museo Contemporaneo in Latina, No Nation Gallery in Chicago, Hong Kong Arts Centre, MONA Museum of Old and New Art in Tasmania, Testing Grounds in Melbourne, The Arts Centre of Christchurch, University of Vienna, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland/ Music in Basel, University of Gloucestershire in Cheltenham and many other venues.
He has played on more than 500 CD productions, recorded music for several films and took part in different kinds of multidisciplinary projects. He was the musical director of the film „El Gran Vuelo“, which won prizes of SomCinema, Malaga Film Festival, Alcances, CIMA, AICE, Feroz Puerta Oscura, Sole Luna and others.
He also made the original music of the film „Ainhoa, yo no soy esa“, which again was presented and received awards at several festivals: Malaga Film Festival (two awards on its premiere: the Public Prize and the „Biznaga de Plata“, the first prize to the best documentary), DocumentaMadrid 2018 (two awards: Special Mention of the National Film Jury and the Film Institute Award for the Best Sound), D’A Film Festival Barcelona …
Diego Muné is also working in scientific research projects. He collaborated with one of the biggest research centers: the CNR Pisa in Italy, where a team of doctors studied his solo concerts.Diego Muné played concerts all around the world. Diego Muné is also working in scientific research projects. He collaborated with one of the biggest research centers: the CNR Pisa in Italy, where a team of doctors studied his solo concerts.

The Belgian composer and pianist Frederik Neyrinck (°1985) is currently living in Vienna. He studied piano and composition in Brussels, Stuttgart and Graz with Piet Kuijken (piano), Jan Van Landeghem, Marco Stroppa and Clemens Gadenstätter (composition).

He visited also different composition courses and masterclasses like Acanthes (Metz), ENOA (residency at Gulbenkian Lisbon, workshops in Aix-en-Provence, Aldeburgh, Ghent, Luxembourg,…)  the „Ferienkurse für Neue Musik“ (Darmstadt),  Impus (Graz), Opera Days Rotterdam, Totems (Avignon),…

He has worked with various orchestras and ensembles like Asko|Schönberg, Bozzini Quartet, Brussels Philharmonic, Casco Phil, Duo Enβle-Lamprecht, Ensemble Kontrapunkte, Ensemble L’Itinéraire, Ensemble Reconsil, Flanders Symphonic Orchestra, Gulbenkian Orchestra Lisbon, I Solisti del Vento, Klangforum Wien, Nadar Ensemble, National Orchestra of Belgium, Neue Vocalsolisten, Noise-Bridge, Odysseia Ensemble, Oxalys Ensemble, Revue Blanche, Schallfeld Ensemble, Spectra ensemble,…

He collaborated with artists and soloists like Atelier Bildraum, Josse De Pauw, Lieselot De Wilde, Teresa Doblinger, Koen Dries, Nikolaus Feinig, Michela Flück, Myriam Garcia Fidalgo, Jan Michiels, Sara Ostertag, Sabryna Pierre, Seraphine Stragier & Tim Vandenbergh, Yukiko Sugawara-Lachenmann, Koenraad Tinel,…

His works have been performed at festivals and cultural centres such as ARS MUSICA Brussels, BOZAR Brussels, Concertgebouw Bruges, D’Apostrof Meigem, De Link Tilburg, Festival Manca Nice, Forme Uniche di Continuità nello Spazio Melbourne, Gaida Festival Vilnius, Klara in de Singel Antwerp, Konzerthaus Vienna, Musikverein Graz, Musikverein Vienna,  Narodowe Forum Muzyki Wroclaw, Novalis Festival Zagreb, November Music Den Bosch, Staatstheater Oldenburg, TRANSIT Leuven, Wien Modern, World Music Days ISCM (Belgium, Wroclaw, Vancouver),…

In 2013 the CD “Works for Wind Instruments” was released, where different pieces were played by I Solisti del Vento. His piece „Echo de Maeterlinck“ was recorded by the Spectra Ensemble and in 2015 a CD with transcriptions of a.o. Debussy and Granados was released by the ensemble Revue Blanche.

During 2017-2018, he was the “season’s composer” of the Concertgebouw in Bruges, which resulted among others in the project “Take Out Obrecht”, a concert trail through the historical city centre of Bruges performed by different soloists, choirs, ensembles and orchestras.

In November 2017, “Der Bär der nicht da war” (music theatre for children) was created at the Staatstheater in Oldenburg.

He works also together with “LOD muziektheater”, a Ghent based music theatre production house. In April 2018, “Zolang hij niet zichzelve kent” was created at Concertgebouw Bruges. In November 2018, the opera “i c o n” will be premiered at the Next Festival in Kortrijk.

As a pianist, he is member of Ensemble Platypus, an ensemble for contemporary music in Vienna. He performed with them a.o. at Konzerthaus Vienna, Gustav Mahler Musikwochen Toblach, Wien Modern and during the project „Re:construction“ in Tokio.

Upcoming projects and performances include collaborations with LOD muziektheater (“ i c o n “ by Atelier Bildraum (direction) and Sabryna Pierre (text) with Lieselot De Wilde (soprano), Tibo Vandenborre (actor) and Asko|Schönberg), Kopergietery Ghent & makemake produktionen (“Homo Deus Frankenstein” by Johan De Smet & Sara Ostertag (direction), Kenneth Michiels (film director), Martina Rösler & NN (performers) and I Solisti del Vento), Fie Schouten & Beltane Ruiz Molina (Basklarinetfestijn, Transit Festival), Revue Blanche, LOD muziektheater (“Zolang hij niet zichzelve kent” with Josse De Pauw, Koenraad Tinel, Lieselot De Wilde and Spectra Ensemble), Tiptoe Company, Ensemble Tmesis, Bert Helsen & Waldo Geuns, Staatstheater Oldenburg,…

Lucía Pérez Diego began her musical studies at an early age, focusing on professional practice. She performs repertoire, ranging from classical to contemporary music.

After graduating from the Conservatorio Superior in the Spanish region of Castilla y León in 2011, she received specialized orchestral training in the “Master de especialización orquestal” from the Escola de Altos Estudios Musicais, in Santiago de Compostela (Galicia, Spain). In 2014, she moved to Milan, where she focused on the classical opera and ballet repertoire during two years of training, supported by a scholarship from the Academia del Teatro alla Scala.

She has been a member of many youth orchestras, such as the Orquesta Joven de la Sinfónica de Galicia, and the Joven Orquesta de Castilla y León, NJO. She also participated in masterclasses from great teachers such as Peter Bruns, Roel Dieltiens, Suzana Stefanovic, Ferenc Rados and Thomas Demenga. She has collaborated with many orchestras as well, including Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orquesta Sinfónica de Galicia, Real Filharmonía de Galicia, and Orchestra del Teatro alla Scala. She has worked with conductors such as Zubin Mehta, Ádám Fischer, Lionel Bringuier, Jesús López Cobos and Vasily Petrenko.

Intending to increase her skills as performer, she performed in the contemporary music ensemble Giorgio Bernasconi, in Milan; within this group she developed her competence and aptitude for twentieth century repertoire. Through this experience, she decided to pursue performance of contemporary repertoire, and moved to Austria in 2017.  She currently studies Master “Performance Practice in Contemporary Music”, under the direction of Klangforum Wien, at the Universität für Musik und darstellende Kunst, in Graz.

As a contemporary musician, she has worked with composers such as Jennifer Walshe, Matthew Schlomowitz, Georg Friedrich Haas, Iris ter Schiphorst, Martin Schüttler and Simon Steen-Andersen. During this 2019 season she will collaborate with the Ensemble Zeitfluss in Graz (Austria), Container Galicia in Santiago de Compostela (Spain) and she will participate in the Resis Festival in A Coruña (Spain).

„EB“OUT

Eberhard Reiter stammt aus Lohnsburg am Kobernaußerwald (Oberösterreich). Schwerpunkte in seinem derzeitigen künstlerischen Tätigkeitsfeld sind unter anderem das Saxophonquartet 4saxessVienna Saxophonic OrchestraChameleon OrchestraMax Brand EnsembleKlaviertrio KoraThe Konrats sowie quart@art. Seit 2008 unterrichtet er im Landesmusikschulwerk OÖ Saxophon und Klarinette.

Sophie Wahlmüller, Viola

Nach Studien in Linz, Bern und Basel mit Fokus auf die Interpretation zeitgenössischer Musik u.a. bei Patrick Jüdt, lebt und arbeitet Sophie Wahlmüller als freischaffende Bratschistin und Pädagogin in der Schweiz.

Sie ist Mitglied im Ensemble Lemniscate und regelmässig Gast bei Collegium Novum Zürich. Neben ihrer Konzerttätigkeit leitet sie seit 2013 eine Violin- und Violaklasse an der Regionalen Musikschule Lyss.

Die Komponistin und Performerin Bernadette Zeilinger studierte an der Universität Wien, der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, der Zürcher Hochschule der Künste und bei Fred Frith und Alfred Zimmerlin an der Hochschule für Musik Basel. Bereits während des Kompositionsunterrichts ihres Studiums spezialisierte sie sich auf die Notationen zeitgenössischer Spieltechniken und absolvierte ihren Masterabschluss in Spezialisierter Musikalischer Performance mit Auszeichnung. 2009 erhielt sie für ihren Radio-Werbespot für Neue Musik einen Preis der IGNM Österreich, 2009 und 2010 ein Erasmus-Stipendium, 2011 das Fohn-Stipendium und ein Stipendium der Martha Wüthrich Stiftung, 2013 das Startstipendium für Musik und darstellende Kunst des BMUKK. Mit Lebendigkeit und Leichtigkeit musiziert sie in ihrer eigenständigen Weise offen und flexibel in Solos und diversen Formationen, die in jahrelanger Zusammenarbeit einen sehr besonderen Charakter herauskristallisiert haben, wie z.B. Muze. Ihre internationale Konzert-Tätigkeit führte sie nach Österreich (Wien, Salzburg, Linz, Ried im Innkreis, Großengersdorf, Graz), Deutschland (Bremen, Freiburg, München), Schweiz (Zürich, Basel, Biel, Bern), Norwegen (Trondheim, Oslo), Tschechien (Prag), Ungarn (Budapest, Debrecen), Frankreich (Paris, Bordeaux, Bormes de Mimosas), Großbritannien (London, Cheltenham), Italien (Rom, Pisa, Brescia, Turin, Genua, Bogliasco, Monteggiori, Latina, Anzio, Nettuno, San Giorgio del Sannio, Fasano, Noci – Apulien, Palazzolo – Sizilien), USA (New York City, Hudson – New York, Boston, Chicago, Cleveland – Ohio, Grand Rapids – Michigan, Lafayette – Indiana, Iowa City, Omaha – Nebraska, Denver – Colorado, Wanship/ Tollgate Canyon – Utah, Phoenix, Flagstaff, Tucson, Oakland, Los Angeles, Santa Clarita, San Diego – California), Mexiko (Tijuana, Mexico City), Kanada (Montreal), Hong Kong, China (Schanghai, Peking), Japan (Tokio, Hakodate), Australien (Sydney, Melbourne, Hobart – Tasmania), Neu Seeland (Christchurch, Wellington, Auckland) …
Sie spielte Konzerte im Ars Electronica Center in Linz, in der Alten Schmiede, Votivkirche, Otto-Wagner-Kirche, Ruprechtskirche, im Schloss Schönbrunn, Konzerthaus, ORF RadioKulturhaus, Museumsquartier, Leopold Museum, Porgy & Bess und der Japanischen Botschaft in Wien, im Münchner Stadtmuseum, Belvedere Nettuno, Museo d’Arte Contemporanea di Villa Croce in Genua, Museo Contemporaneo in Latina, Hong Kong Arts Centre, MONA Museum of Old and New Art in Tasmania, Testing Grounds in Melbourne, The Arts Centre of Christchurch, No Nation Gallery in Chicago, an der Universität Wien, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland/ Music in Basel, University of Gloucestershire in Cheltenham, University San Diego, Northern Arizona University und vielen anderen Orten.    
Ihr Kontakt mit verschiedenen kreativen Feldern maifestiert sich in der Zusammenarbeit mit LiteratInnen, SchauspielerInnen, TänzerInnen, MalerInnen und BildhauerInnen. Der Austausch mit anderen Kulturen ist zentral in ihrer Arbeit, deren Vielfältigkeit sich u.a. wider spiegelt in Konzerten und Performances mit Diego Muné, Jorge Sánchez-Chiong, Charlotte Hug, Ferdinand Schmatz, Svetlana Karimova, Josef Ka usw. 
In der ersten Sonderausstellung im Literaturmuseum der Österreichischen Nationalbibliothek „Bleistift, Heft & Laptop“ von 16.4.2016 bis 12.2.2017 wurde ein Stück von Diego Mune (Gitarre), Ferdinand Schmatz (Literatur, Stimme) und Bernadette Zeilinger (Blockflöte) präsentiert.
Gemeinsam mit Diego Muné initiierte sie La MusaGo.ETe _ Flöten-FestivalCIMT Festival sowie das Ensemble ORCHIDEE und machte die Original-Filmmusik zu „Ainhoa, yo no soy esa“; ein Film, der auf zahlreichen Festivals gezeigt und mit Preisen ausgezeichnet wurde, u.a. bei Malaga Film Festival (zwei Preise bei seiner Premiere: Public Prize & „Biznaga de Plata“, erster Preis für den besten Dokumentarfilm), DocumentaMadrid 2018 (zwei Preise: Special Mention of the National Film Jury & the Film Institute Award for the Best Sound), D’A Film Festival Barcelona …

Bernadette Zeilinger öffnet mit ihrer Musik Türen zu neuen Räumen. Ihre Welt von Klängen und Stimmungen verzaubert durch den ureigenen Charakter. Während sie virtuos außergewöhnliche Techniken mit feinen Details mischt, schimmert ihr impulsives Spiel in vielen Nuancen. Für das Publikum, aber auch für sie selbst, erschließt sich ihre Musik immer wieder neu und einzigartig.

„Bernadette Zeilinger fällt durch die – sanfte, aber bestimmte – Radikalität ihrer musikalischen Ausdrucksmittel und ihren besonderen Spürsinn für das Spezifische einer bestimmten musikalischen Situation, dafür, im richtigen Moment das Richtige zu tun, auf.
Als international und vielseitig aktive Musikerin präsentiert sie sich mit eigenen Ensembleprojekten, Solo-CD, Musik zu Film und Tanz, in Projekten mit bildenden und schreibenden KünsterInnen. Ihre ausgeprägte und persönlich entwickelte Klangsprache zeugt von der Auseinandersetzung mit aktuellen kompositorischen Produktionen sowie mit verschiedensten improvisatorischen Tendenzen. Gediegenes Handwerk verbindet sie mit einer phantasievollen Klangvorstellung. In ihrem Spiel zeigt sich einmal mehr, dass der Reichtum und die Vielfalt akustischer Instrumente noch lange nicht ausgelotet sind.“ (Gunter Schneider, 2013)

„Bernadette Zeilinger can hold her own with anyone. She’s an astute and technically brilliant musician who excels on an instrument that’s rare in the field of improvisation, and her creativity, dedication and discipline are inspiring.“ (Fred Frith, 2013)